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Limbas e culturas de minoria

Fotografia delle attività didattiche

Nell'ambito del progetto "Limbas e culturas de minoria", realizzato con i contributi della Legge Regionale 26 per la promozione della lingua e cultura sarda, si è svolta una interessante attività dedicata allo studio dei canti e dei balli sardi.

Le motivazioni dell'intervento sono indirizzate a promuovere in Sardegna l'interesse per la diversità linguistica e culturale, attivando, nelle Istituzioni scolastiche e formative, l'insegnamento e l'apprendimento delle lingue, a partire dalla lingua materna in possesso di ciascuno. Si vuole condurre riflessioni ed azioni finalizzate ad un approccio integrato tra "lingua materna", "lingua straniera", lingua di insegnamento e lingue delle comunità, con l'impegno a far crescere un approccio globale all'apprendimento ed un ambiente propizio alle lingue, migliorandone l'offerta e rafforzando le motivazioni al plurilinguismo dei giovani e delle famiglie.

Sono state coinvolte nel progetto diverse istituzioni scolastiche presenti nella regione Sardegna (tra cui il nostro Istituto), nella regione Friuli Venezia Giulia, in Spagna (Province Basche e Catalogna), in Gran Bretagna (nel Galles), in Canada (nel Quebec).

Sardinian Dances

Nell'ambito delle attività del progetto è stata realizzata dagli studenti la presentazione "Sardinian Dances", utilizzando l'applicazione Microsoft Powerpoint.

Il lavoro mostra materiali su musiche, balli e strumenti musicali tradizionali della Sardegna. Sono state inoltre inserite alcune fotografie che documentano le attività didattiche svolte. I testi sono stati realizzati in lingua inglese.

Sardinia - and especially central-northern Sardinia, the area where all the main mountains are - is the area which has the most conservative variety of language (the local Sardinian language is very close to Latin, just like Roumanian) and ethnic dance. People have always found many opportunities to dance in Sardinia - at carnival time, local religious festivals, and so on. And this tradition still survives nowadays.

Most Sardinian dances are in circles, which rotate clockwise, the dancers dance tightly together, the dance beat corresponds to that of the music. People dance with a stiff upper body and legs and feet which perform lively movements. Most traditional dances can be divided into two groups: those based on a single pattern (for example passu e trese) and those based on a double pattern (for example su dillu, sa logudoresa, s'arroxiada, etc.), including a slow part and a more lively articulated part.

The launeddas is the most typical instrument of Sardinia. It has been used since ancient times (Nuragic civilisation). It is made of three pipes of different sizes, which are placed in order of increasing size. In each pipe a smaller pipe containing a cut reed is inserted. The largest pipe, called "tumbu", acts as a drone and so has no holes, and produces a tonic. It is made of two or three sections which have been joined together to reach a length fo 40-150 cm depending on the type of model.

The middle pipe, called "mancosa", has five holes on top and is the pipe which accompanies the chanter. It is tied to the tumbu in two places with a piece of string. The third pipe (called "mancosedda") is the smallest of the three and is the chanter. It has five finger holes of which the fifth is closed with wax. This instrument is very difficult to play. You must use the so-called circular breathing technique, so that your mouth is used as the bag in Scottish bagpipes.

Bena is a wind instrument of the clarinet family. It has three holes in front and is usually made of two pieces - a reed inserted in a pipe to which can be added a horn which acts as amplifier.

Sulittu are small cane flutes with a mouthpiece and four front holes.

Tamburinu are tambourines that are played with drumsticks. 

Sardinian Dances (1,015.5 KB)
Sardinian Dances - Presentazione PowerPoint

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